Stel niet uit tot morgen...

Uitpuilende mailbox en administratieve rompslomp

“Lesgeven is fantastisch, maar de administratieve rompslomp er omheen is een ergernis”. Een verzuchting die je regelmatig hoort van gepassioneerde mensen in het onderwijs.  
“Ik hou van mijn vak, maar al die administratieve klusjes kosten me enorm veel energie” van de HR manager die haar tijd graag steekt in het ontwikkelen van goed personeelsbeleid. En wat te denken van de directeur die er tegenop ziet om zijn uitpuilende mailbox te openen en geen tijd heeft om allerlei informatie te verzamelen voor de volgende vergadering. Of de fysiotherapeut die maar één ding wil; patiënten behandelen, zonder daarbij steeds in een computerprogramma te moeten werken.

Secretaresse als ondergeschoven kindje

Eigenlijk is het ook best gek. Je volgt een opleiding om bijvoorbeeld leerkracht, HR-manager, directeur of fysiotherapeut te worden. Omdat dat het vakgebied is waar je passie ligt. En dan moet je er in veel gevallen zomaar een ander beroep ‘even bij gaan doen’. Een beroep dat daardoor een beetje een ondergeschoven kindje wordt. Dat van secretarieel/administratief medewerker.

Blij van administratieve taken

Terwijl er ook mensen zijn die bewust voor dát vak gekozen hebben. Mensen die het niet zien als rompslomp, maar juist blij worden van deze administratieve taken. Mensen die er niet aan moeten denken om voor de klas te staan, manager van een HR afdeling, directeur of fysiotherapeut te zijn. Maar die er wel heel veel voldoening uit halen om deze vakmensen te ondersteunen.

Administratieve ondersteuning op piekmomenten

Dus stel niet uit tot morgen wat je vandaag door een ander kunt laten doen. Zorg, zeker op piekmomenten, voor ondersteuning op secretarieel administratief gebied. Zodat je zelf de tijd hebt om die nieuwe leerling een warm welkom te geven op z´n eerste schooldag, een goed personeelsbeleid te ontwikkelen of de schouderblessure van een patiënt te behandelen. Om als directeur voorbereid en rustig bij de vergadering aan te schuiven en daarna tijd te hebben voor een bezoek aan een zieke medewerker. Dan schrijf ik die leerling in, verwerk de verzuim- en verlofregistratie, maak een patiëntendossier aan en verzorg de correspondentie met de sollicitanten. Met veel plezier, want ook ik heb passie voor mijn vak!

Benieuwd wat ik voor u kan betekenen? Neem dan hier contact op.

Geplaatst op 04 apr. 2022

Terug naar alle blog-items